כישורים חברתיים לילדים
החל מהשלבים הראשוניים של הילד, משלבי הגן ועד לתקופת בית הספר, קשרים חברתיים הינם דבר מרכזי בחייו של הילד, הדינמיקה החברתית משתנה והופכת למורכבת יותר ויותר. לעיתים, כישורים חברתיים לילדים מתפתחים בשלב מאוחר יותר בחיי הילד, ויתכן כי ילדים שהסתדרו חברתית עד שלב מסויים יכולים למצוא את עצמם חווים קשיים חברתיים משמעותיים בשלבים מאוחרים בחייהם. תחום זה של כישורים חברתיים לילדים הנו חשוב ביותר גם מבחינת ביטחון העצמי וגם עבור התפתחות רגשית תקינה.
בעיות בנושא כישורים חברתיים לילדים הן נושא כאוב, גם בשביל הילד וגם עבור הוריו. ילדים נמצאים זמן לא מועט בחברה – בגן, בבית הספר, בחוגים, אחה"צ בפגישות בשכונה, בשבתות מול ילדים נוספים בגינה וגם במפגשים עם המשפחה המורחבת. למעשה חלק גדול משעות היממה הם נמצאים במצבים חברתיים שונים והם "אמורים" לדעת להשתלב ולהסתדר. לא תמיד זה מה שקורה, ילדים רבים סובלים מדחייה חברתית ולא מצליחים לחוות יחסים חברתיים חיוביים.
ידם של ההורים קצרה בנושא הקושי החברתי ועם כל הכוונות והרצון הטוב 'להציל את המצב', הורה לא יכול להחליף את הילד ולעמוד במקומו ברגעים הללו, בסופו של דבר ההתמודדות בחזית היא של אך ורק של הילד. ילדים עם בעיות חברתיות מרגישים דחויים, פגועים ומשקל כבד רובץ על כתפיהם. כמו כן, ההורים מצפים מהחברה שתתייחס לילדם כפי שהם עצמם מתייחסים אליהם, שיאהבו ויקבלו אותם, ולצערנו, בקרב ילדים, לא תמיד מתאפשר המצב.
ניתן לומר כי ילדים לומדים על עצמם באמצעות חבריהם או בני קבוצת השווים שלהם, על ידי כך שמשווים את עצמם לאחרים. להשוואות הללו ישנה השפעות, לעתים חיוביות, לפעמים שליליות, על מושג העצמי של הילד.
המסגרות החינוכיות והחברתיות של הילד, יכולות להשפיע על קשייו החברתיים בצורה יעילה או פחות, אך ברוב המקרים, מקור הקשיים הוא בדפוס ההתנהגות של הילד, המתגבש ומתפתח כבר בשלבים מוקדמים מאוד בחייו, וכן בעיקר מחוויתו של הילד את המשפחה שלו.
המשפחה היא המודל הראשון לקשרים בין אישיים עבור הילד, ולכן יש לה השפעה מכרעת על התפתחות הקשרים החברתיים של הילד והסתגלותו למסגרות חברתיות שונות. כאשר הילד חווה תחושת דחיה בקרב משפחתו, וחוסר שביעות רצון מהוריו, סביר להניח שהמצב יפגע בביטחון העצמי והערך העצמי שלו.
בדרך כלל, כאשר ילד יחווה יחס שלילי בקן המשפחתי, אשר אמור לעטוף ולספק לו חום, אהבה וקבלה, הוא ישליך את אותו יחס שלילי שמקבל, כלפי חוץ. הילד מפנים את הדימוי השלילי שלו ומפתח הרגלי התנהגות כאלה שמרחיקים ממנו ילדים אחרים, כך הוא בעצם משמר את הדימוי העצמי, השלילי, המוכר. קראו עוד על דימוי עצמי נמוך אצל ילדים.
לרוב, התנהגות כזו מלווה בתוקפנות ואלימות שיוצרת מעגל סגור של הרחקה ותוקפנות. לעיתים, כאשר בבית יש תפיסה חזקה של קשרים כמעיקים וחונקים, כך גם הילד יתפוס קשרים חברתיים מחוץ לבית – כקשרים לוחצים ומיותרים. במידה וההורים מתקשים לשחרר את ילדם, ואינם משקיעים מאמץ בעידוד הילד ללפיתוח כישורים חברתיים לילדים, כך הוא אינו מצליח לרכוש ביטחון בתחום, ולא לומד להתנסות בעצמו באינטראקציות בין אישיות, כדי לרכוש את המיומנויות החברתיות הרצויות.
כאמור, כאשר הורים אינם מספקים מודל חיובי דיו או הכוונה כיצד נהוג להתנהג בסיטואציות חברתיות, יהיה קשה מאוד לאמץ כישורים חברתיים לילדים אלה ולרוב אותו ילד יוותר על המקום הזה. הוא עשוי להתנהג בצורה שתלטנית ולא משתפת פעולה בסיטואציות חברתיות ועל כן להרגיש דחוי ולא אהוד בקרב בני גילו.
קשיים חברתיים עשויים לבוא על ידי ביטוי כאשר מדובר בילד מופנם וביישן, שמבלה לרוב לבדו בהפסקות. הוא עשוי למצוא את עצמו מרגיש בחוץ ולא שייך, על אף שהיה רוצה לרכוש חברים, לא תמיד מתאפשר לו להשתלב ותחושת הדחייה משמרת ומחזקת את הנטייה שלו להסתגר בעולמו. ישנם מקרים חריפים אף יותר שהילד סובל מהצקות, פגיעות מילוליות ופיזיות, שמות גנאי, הצקות ואף חרם. ישנם גם ילדים אימפולסיביים שנוטים להתפרצויות ונקלעים בקלות לעימותים. אותם ילדים, לא מצליחים ליצור קשרים יציבים, לאורך זמן, עם חבריהם לכיתה, והדרך בה הם מנסים לכבוש את מקומם בחברה היא על ידי התנהגות עקשנית ואגרסיבית.
שיפור מיומנויות חברתיות לילדים באמצעות טיפול פסיכולוגי
קושי חברתי, כאמור, הינו נושא כאוב ביותר עבור ילדים, סיטואציות חברתיות מלוות אותם לכל אורך הדרך (גם כאשר מגיעים לגיל הבגרות), חברים וחיבורים תופסים חלק משמעותי ומקום רב בחייהם של ילדים. הערך העצמי של הילד מתעצב בשנים הללו ומתגבש לרוב בהתאם לתגובות שהילד מקבל מסביבתו הקרובה וקבוצת השווים שלו.
ולכן חשוב מאוד להיות עירניים לחלק הזה בחייו של הילד, אם עולה החשש כי הילד חווה קשיים שכאלה, על פי דיווח של הילד או לפי סימנים אחרים שמעידים על מצוקה משמעותית, רצוי לפנות לעזרה מקצועית מוקדם ככל האפשר כדי למנוע החרפה של הקושי, העלולה להביא לתופעות קשות נוספות בהמשך הדרך כגון חרדה חברתית, דיכאון וכדומה. יש לציין כי ברוב המקרים הקשיים החברתיים לא חולפים מעצמם ויש חשיבות רבה לטיפול בשלבים מוקדמים ככל האפשר.
חשוב מאוד לא להפעיל לחץ על הילד, לאהוב ולחזק אותו בכל הזדמנות, הילד חווה קשיים ואין כל סיבה להוסיף קושי על כתפיו, בנזיפה או על ידי עקשנות מתמדת להכוונה כיצד להתנהג. אפשר להיעזר בגננת או במורה, אשר רואות את הילד מהצד, יום יום, באינטראקציות חברתיות. אך במידה ועולה התחושה כי העזרה אינה מספקת וללא הועיל, מומלץ להיעזר בסיוע של פסיכולוג ילדים או מטפל רגשי לילדים המתמחה בתחום.
צפו: איך הטיפול הפסיכולוגי יכול לסייע לילד שלכם?
כיצד הטיפול יכול לסייע לילד לרכוש כישורים חברתיים?
אצלנו במכון, ישנם פסיכולוגים ופסיכולוגיות המטפלים בילדים, בין היתר סביב נושא הקשיים החברתיים. התהליך הטיפולי עוזר לשקם את דימויו העצמי של הילד, להתמודד עם הקשיים שצפים, לחזק את נקודות התורפה שלו, ולהעיר תשומת ליבו לנקודות החוזק שלו. בנוסף, במהלך המארג הטיפולי, הילד מקבל מענה לצרכיו בראש ובראשונה, וכך גדלה ומתעצמת תחושת הערך העצמי שלו, מה שמאפשר לו לפתח את יכולתו ומסוגלתו ליצור קשרים עם הזולת ולחזק את תחושת הביטחון שלו.
בנוסף, בקשר הטיפולי ניתנת הזדמנות לילד ליצור קשר בין אישי, בסביבה תומכת, מקבלת ונעימה, על ידי משחק או שיחה, בה הוא יכול ללמוד להשתחרר מדפוסים ישנים והוא מתנסה בחוויה חדשה של דינמיקה ותקשורת טובה, המסבה הנאה.
במכון תל אביב לפסיכותרפיה, מתאפשר מקום מכיל וקשוב, הנותן לילד לבטא את עולמו הפנימי ולגעת בנקודות הקשות שבדרך כלל נתקל בהם במסגרות החברתיות. במהלך הטיפול הילד מגלה את כוחותיו ורוכש את הכלים הנכונים שיעזרו לו להתמודד חברתית באינטראקציות ומצבים שונים במעגלים החברתיים בהם נמצא.
במקרים מסוימים, מתברר ומתבהר כי הילד לא נמצא במערכת החינוכית המתאימה לו ולצרכיו. ישנו מגוון רחב של לקויות מולדות או סביבתיות שמשפיעות מאוד על היכולות של הילד לרכוש מיומנויות חברתיות. כגון: בעיות בשפה, הפרעות קשב וריכוז, קושי בהבנת סיטואציות חברתיות וקודים חברתיים, בעיות בוויסות הרגשי ועוד רבות אחרות.
הורים רבים כלל אינם מודעים לבעיות השונות מהם הילד סובל, והן מתחילות להתגלות ולצוף רק כאשר הילד מתחיל לבוא במגע עם ילדים אחרים בני גילו ונדרש ממנו להסתדר ולהסתגל למסגרות החברתיות השונות אשר נמצא בהן. בעזרת טיפול פסיכולוגי מוצלח ויעיל, ניתן לחשוף את הבעיות השונות, לאבחן אותן ולהתיחס אליהן כראוי וכן הטיפול מסייע בהקניית כישורים חברתיים לילדים, שיבואו לידי יישום במסגרות השונות.
הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני